Co warto wiedzieć o bieganiu?

Uważa się, iż bieganie jest jedyną z dyscyplin najbardziej naturalnych aktywności sportowych. Bieg przygotowuje niemalże całe ciało do podjęcia dalszych aktywności. Bieg na świeżym powietrzu dotlenia organizm, wpływa pozytywnie na jego funkcjonowanie, jak i skutkuje spadkiem masy ciała i rozwojem struktur mięśniowych w ciele. Jest także doskonałą alternatywą dla kilkudziesięciu minut biegu na bieżni w dusznym i klimatyzowanym obiekcie sportowym. Aby zacząć uprawiać tę dyscyplinę wystarczy zainwestować we właściwe obuwie sportowe, lekki i przewiewny strój sportowy, a także w teren, który w największym stopniu odpowiada upodobaniom i wymaganiom przyszłych biegaczy.

Jakie obuwie wybrać do biegania? – Adidas Terrex Swift

bieganieObuwie jest niezwykle istotnym aspektem, właściwe dobrane zapewnia nie tylko stopom odpowiednie ułożenie i funkcjonowanie, lecz również zabezpiecza i amortyzuje nasze stawy. Podczas biegania wytwarza się duży nacisk na stawy skokowe, kolana, jak i stawy biodrowe. Obciążony jest także kręgosłup. Buty marki Adidas Terrex Swift doskonale dopasowują się do naszej stopy i zapewniają niesamowity komfort. Zostały zaprojektowane właśnie z myślą o szybkim poruszaniu się oraz bieganiu. Umożliwiają idealne wyczucie podłoża, jak i są odporne na uszkodzenia mechaniczne. Zapewniają doskonała przyczepność na śliskim podłożu, a także amortyzację ruchów. Obuwie to występuje w wersji zarówno męskiej, jak i damskiej. Podczas biegania na bieżni lub wykonywania ćwiczeń rozciągających, także powinniśmy zadbać o odpowiednie do wykonywania takich czynności obuwie. Adidas Dragon, są to buty stworzone do chodzenia, wykonywania ćwiczeń, jak również lekkich truchtów, nadają się także do noszenia na co dzień. Buty te są elastyczne, cechują się wysoką wytrzymałością, a także zapewniają dobrą przyczepność.

Jak rozpocząć treningi biegowe?

Najważniejszym, jak i najistotniejszym aspektem jest wybór stylu, w jakim będziemy biegać i od czego byśmy chcieli zacząć, a także czego oczekujemy od biegania. Dla początkujących polecane są swobodne truchty, w późniejszym czasie można rozpocząć interwał, a gdy z bieganiem będzie się za pan brat można zacząć biegać ciągłym sprintem. Należy jednak pamiętać o rozgrzewce. Jest ona potrzebna na każdym poziomie, niezależnie od zaawansowania osoby biegającej. Jogging wraz z prawidłową rozgrzewką na poziomie średnio zaawansowanym jest niezwykle prostą drogą do tego, aby zrzucić niechciane kilogramy. Jednakże bez rozgrzania wszystkich stawów i mięśni przed rozpoczęciem aktywności fizycznej prędzej nabawimy się kontuzji, niż zdobędziemy szczupłą sylwetkę i zdrowy organizm. Treningi biegowe dzielą się na:

Trening

Charakterystyka

trening interwałowy

trening z zastosowaniem naprzemiennego wysiłku o różnej intensywności, poczynając od marszu, przez trucht, aż po sprint

trening z użyciem siły biegowej

zmacnia mięśnie oraz poprawia efektywność biegu, elementami składowymi siły biegowej są:

  • bieg pod górę

  • bieg po piasku

  • wieloskok

  • skipy A,B,C

  • trening siłowy, głównie rozwijający mięsień czterogłowy i dwugłowy uda

trening progresywny

trening biegowy z narastająca prędkością, każdy odcinek biegany jest ze wzrastającą prędkością

trening biegowy podzielony na zakresy

powstały trzy zakresy biegowe, poczynając od tlenowego zakresu pracy, przez trening tlenowo-beztlenowy, aż kończąc na treningu z przewagą procesów beztlenowych

przebieżki

poprawiają wytrzymałość tlenową, jak i pozwalają poprawiać także technikę biegu i zakres ruchów

Bieganie można trenować na wiele sposób, tak wiele technik biegania zapewnia osobom trenującym brak monotonii, jak również szansę na ciągły rozwój i pracę nad wytrzymałością, kondycją oraz techniką, a także szybkością i rozwojem tkanki mięśniowej.

Treningi personalne – bieganie z trenerem

bieganieBiegać z trenerem może każdy. Pozwoli to na szybką, sprawną i co najważniejsze profesjonalną naukę biegania oraz na zapoznanie się technikami biegowymi. Według bieganie.pl trener personalny odpowie również na pytania:

  • jak biegać, aby schudnąć?

  • czemu bieganie jest tak popularne?

  • jak osiągnąć najbardziej efektywne osiągnięcia?

  • jaki rodzaj treningu biegowego będzie dla mnie odpowiedni?

Większość początkujących biegaczy, jak i tych, którzy są na zaawansowanym poziomie popełnia wiele błędów, związanych z nieprawidłowym bieganiem. Dużo osób biega w sposób chaotyczny i nieuporządkowany, a także nie wie, w jakim celu to robi. Nieumiejętne bieganie wpływa niekorzystnie oraz negatywnie na nasz organizm i może wyrządzić w nim szkody. Treningi personalne zapobiegną nie tylko popełnianiu przez biegaczy błędów, lecz również będą napawać motywacją. Trener personalny nie towarzyszy nam jednak przez cały czas, najczęściej uczestniczy tylko w kilku treningach, a całodobowy kontakt umożliwia internet, telefon oraz portale społecznościowe. Aby treningi personalne były efektywne, powinniśmy udostępniać swojemu trenerowi codzienne raporty zarówno żywieniowe, jak i z przebiegu treningu.

Suplementy diety dla biegacza

Podczas biegania, jak i uprawiania innej dziedziny sportu lub aktywności fizycznej, wraz z wysiłkiem tracimy wiele minerałów i witamin niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Suplementy diety stały się dla wielu osób niezbędnym elementem wspomagającym wysiłek fizyczny. Za suplementy diety uważane są również preparaty zwiększające rozwój masy mięśniowej, a także przyspieszające spalanie tkanki tłuszczowej. W zależności od wymagań i zapotrzebowania biegacza na rynku dostępne są suplementy takie jak:

  • BCCA,

  • środki termogeniczne,

  • środki węglowodanowe,

  • preparaty witaminowo- mineralne,

  • napoje proteinowe.

Rodzaj i ilość zażywanych preparatów, takich jak suplementy diety zależą od intensywności wysiłku fizycznego, jak również jego częstotliwości. Nie są one jednak przeznaczone dla wszystkich osób uprawiających sport. Suplementy diety dla biegaczy przeznaczone są przede wszystkim dla biegaczy długodystansowych, jak i tych, którzy biegają codziennie i narażeni są na duży wysiłek i utratę wielu minerałów i witamin z organizmu.

Podsumowanie

Bieganie jest niezwykle naturalną dziedziną sportu, która przygotowuje ciało oraz organizm do podjęcia ogromnego wysiłku lub rozpoczęcia codziennych biegów. Wiele osób biega hobbystycznie, chcąc poprawić stan swojej kondycji, jak i wyglądu sylwetki. Najważniejszymi aspektami treningu biegowego są rozgrzewki, a także odpowiednie obuwie sportowe. Wielu sportowców, jak i biegaczy korzysta z pomocy trenera personalnego, wraz z którym pracują nad techniką biegania, wytrzymałością oraz kondycją. Biegacze długodystansowi powinni również pamiętać o zażywaniu suplementów diety, jakie pozytywnie wpływają na ich organizm stabilizując i uzupełniając niedobór witamin i minerałów utraconych podczas wysiłku. 

Dodaj komentarz